Fra buschaufførelev til driftsassistent på rekordtid
28-årige Zack Mohammed startede som elev på erhvervsuddannelsen til buschauffør hos UCplus i Højbjerg i 2019. Han syntes, at det var et stort plus, at UCplus også skaffede ham en læreplads hos Aarbus. Han faldt hurtigt til, og selvom han elsker at køre bus, så ville han lære mere om busdrift. Aarbus lagde mærke til hans faglige nysgerrighed, og tilbød ham at blive driftsassistent. Læs mere om, hvorfor Zack elsker sit job hos Aarbus, og hvad det kræver at sidde i driftscentralen.
Niels Gylling var Zacks vejleder de første to måneder i driftscentralen. Han har givet Zack gode råd til, hvordan han håndterer de situationer, hvor der er mange henvendelser og flere problemer, som skal løses hurtigt og effektivt.
Bedre løn og læreplads i busbranchen betyder meget
Zack blev oprindeligt uddannet salgsassistent, men han var ikke imponeret over arbejdsvilkårene. Han har arbejdet hos Stofa og hos Rema, og begge steder synes han, at lønnen var lav, og stod ikke mål i forhold til mængden af arbejdstimer. Så han tog fat i sin fagforening for at finde ud af, hvad han ellers kunne.
“Jeg så en flyer fra UCplus om buschaufføruddannelsen, som gjorde mig nysgerrig. Og det var helt klart et plus for mig, at der stod, at UCplus finder læreplads til dig.”
Zack startede på erhvervsuddannelsen til buschauffør hos UCplus i Højbjerg i 2019, og han syntes fra starten, at det var spændende at lære om de ting, der er omkring bussen. Fx hvad det indebærer at drive et busselskab, hvordan man sammensætter et udbud, og de mange opgaver, der skal løses på driftscentralen.
Han blev også rigtig glad for at køre bus.
“Jeg var super stolt, da jeg fik kørekortet. Og det er fedt at køre. Du har sådan en lækker udsigt fra bussen, og der er spændende ruter, hvor du kommer igennem alle områder af byen. Og det kan jeg lide”.
Driftscentralen giver sved på panden og energirus
“Det er sjovt, når vi får det løst. Jeg bliver nærmest helt høj af det.”
Sådan beskriver Zack den oplevelse han har, efter at han rykket fra at sidde bag rattet til at sidde bag de store computerskærme i Aasbus’ driftscentral og har fundet løsninger på de driftsmæssige udfordringer, som dukker op hver dag.
”Driftscentralen er Aarbus hjerne og hjerte. Det er her alt bliver koordineret.”
Når Zack har første vagt, så møder han ind klokken fire om morgenen; en time før de første busser skal ud at køre. Som driftsassistent er det nemlig hans job at finde ud af, om alle – både busser og chauffører – er klare til dagens kørsel. Hvis chauffører er syge, eller hvis de melder fejl på busserne, skal han finde ny chauffører og lege tetris med bussernes skemaer, så der er køreklare busser til alle ruter.
Læs også: At få buskørekort har været en gamechanger for benamputeret Peter.
Masser af udviklingsmuligheder i busbranchen
At sidde i driftscentralen kræver modenhed og erfaring, for man har et stort ansvar, og der er mange beslutninger der skal tages hver dag, fortæller John Karl Pallesen, der er stationsleder hos Aarbus. Men Zack har været interesseret i det lige siden første del af buschaufføruddannelsen. Og den interesse blev der fanget på hos Aarbus.
“Zack har været meget ihærdig. Det har været tydeligt, at han gerne ville mere. Det har vi bemærket, og derfor har vi givet ham en kontrakt som driftsassistent,” siger John Karl Pallesen.
Niels Gylling har været med til lære Zack på, og med sine snart 25 år hos Aarbus er han en super erfaren og meget dygtig vejleder.
”Vi synes, at det er godt med sidemandsoplæring. En driftsassistent bestemmer ikke selv tempoet, og der kommer situationer, hvor Zack skal tage stilling til mange ting på kort tid. Det er altid svært at agere i kaos, og sådan bliver det en gang imellem. Men så snakker vi om, hvordan det kan håndteres med præcis kommunikation og grundig dokumentation, og Zack er rigtig god til at stille spørgsmål.”
Når Zack ser tilbage på de sidste 4 år, så er han både stolt og overrasket. For 4 år siden havde han aldrig troet, at han ville komme til at sidde med et job med masser af ansvar i en busvirksomhed.
Og han er stolt, for han er ikke kommet sovende til det. Han har knoklet, suget til sig, og opsøgt alle de muligheder han kunne komme til. Og det er også hans råd til andre, som er interesseret i at arbejde i busbranchen.
”Der er masser af muligheder, vær proaktiv, bliv klogere på jobbet og snak med din leder.”
Læs også om Williams rekord: Yngste person i Danmark med kørekort til bus.
Erhvervsuddannelsen til buschauffør rummer rigtig meget
Erhvervsuddannelsen til buschauffør tager 1 ½ år, og kombinerer teoretisk og praktisk undervisning på skolen med to lærepladsophold, hvor elever får erfaring i at køre bus og betjene kunder.
Når eleverne bliver færdige med uddannelsen, er de faglærte buschauffører, og de kan både køre bus i den kollektive trafik, turistbus eller skolebus.
Fælles for alle jobs er, at man kører med passagerer og har en hverdag med selvstændighed og service i fokus.